Univerzalni čovek Leonardo da Vinči

Autoportret

Umetnik, skulptor, pronalazač, anatom, filozof, kostimograf, režiser pozorišnih predstava, kompozitor, pesnik, čak i autor šala. Primer univerzalnog čoveka u kome se sjedinjuje naučnik sa humanistom, čoveka čiji se veliki nedostatak oseća u današnjem svetu.

Njegovi izumi su bili preteča padobrana, paraglajdera, komunikacije na daljinu, današnje radiografije, pa i sposobnosti proizvodnje energije.

U vremenu kada je rođen – XV vek, Italija je bila najnaprednija zemlja u Evropi. Leonardo je odrastao u malom mestu Vinči, u regiji Toskana. Od malena je dosta boravio u prirodi i upoznavao se s njenim zakonima. Njegov radoznali karakter i kao odraslog čoveka će ga uvek navoditi da traži odgovore duboko unutar svih stvari. Što će kasnije rezultirati njegovom potrebom da secira i ljudske leševe. Prvi je prikazao unutrašnjost ljudskog tela na crtežima. I zbog toga je bio optužen za veštičarenje, nekromantiju, nakon čega odlučuje da napusti Italiju i odlazi u Francusku na dvor Fransoa I, koji će kupiti njegovo remek-delo „Mona Lizu“. Željan znanja nije uspevao da završi svoja dela.

Otac zaprepašćen talentom svoga sina odveo ga je kod učitelja Verokja u Firencu, koji videvši njegove skice odmah ga uzima kao pomoćnika uz ostale dečake koji su kod njega živeli i radili u umetničkoj radionici. To je bila prilika za Leonarda da se upoznaje sa odabranim umovima toga vremena – umetnicima, intelektualcima. Iz ove radionice potekli su mnogi poznati umetnici poput Botičelija, Peruđina, Girlandaja. U Firenci je proveo 14 godina.

Zatim odlazi u Milano nakon što je poslao pismo vojvodi Ludoviku Sforci gde tvrdi da je u stanju da proizvede sprave koje će biti vrlo delotvorne u borbama. Tu je proveo skoro 20 godina. Bio je i scenarista jednog pozorišnog komada “Praznik raja” (“Festa del paradiso”), gde glavnu ulogu igraju Sunce, Mesec i ostale planete, čak i kostimograf. U ovom periodu je nastalo i njegovo čuveno delo „Bogorodica među stenama“ kao i “Tajna večera”. Sin vojvode Sforca, Ludoviko di Moro za njegovog oca je poručio od Leonarda skulpturu konja, koja nije bila realizovana. Bio je vrlo posvećen ovom zadatku i kako bi napravio savršenu skulpturu posmatrao je konje vrlo pažljivo i od svakog je uneo ono najbolje. Među njegovim tehničkim izumima su brodovi koji su kao pogon koristili ljudsku snagu, zatim dizalica, testera, kao i preteča današnjih automobila.

Bio je i vojni savetnik Čezara Bordže čuvenog vojskovođe i kardinala. Iako je bio protivnik rata učestvovao je u pravljenju mnogih oružanih sprava.

Mona Liza

Njegovo najpoznatije remek-delo „Mona Liza“ (Monna Lisa, La Gioconda), se čuva u pariskom muzeju Luvr. Predstavlja njegov umetnički vrhunac tehnike sfumato koju je upravo on uveo. U pitanju je tehnika koja omekšava ivice figura uz postepenu gradaciju svetlosti i neprimetno mešanje boja.

U kraljevskoj biblioteci u Torinu čuva se njegov autoportret uz obezbeđenje koje je na najvišem tehnološkom i tehničkom nivou i uz sofisticarni alarmni sistem.

Uvek je sa sobom nosio beležnicu, gde je slikao i pisao. Savršeno prikazujući vrline i mane svojih likova, čime je najavio i karikaturu. Povezivao je izgled ljudi s njihovim karakterom. Imao je izuzetnu moć opažanja.

“Ne radi se o nauci ako nastane i završi se u umu” – Leonardo da Vinči. Istraživati i eksperimentisati. Proveravati znanje iskustvom i iznova proveravati. Provare e riprovare. Sve se mora dokazati. Rekao je da su njegovi izumi zasnovani na iskustvu ne na rečima.

Veliki poznavalac prirode, za koga je ona živa, produhovljena i svrsishodna. Čovek nije u stanju da stvori nešto tako lepo i jednostavno kao što to može priroda. Slikao je s drugačijom vizijom tadašnjih slikara, smatra da slikar ne stvara lepotu prirode upotrebom boja već po njemu umetnik treba da uhvati trenutak i učini ga večnim. Sve ono što postoji u univerzumu je u umu slikara, potom u njegovim rukama, nakon čega on stvara harmoniju. Umetnikov um postaje božanski um. Među prvima je shvatio zašto se morski fosili nalaze na vrhovima planina, i to ne zbog potopa kako je tvrdila crkva.

Vitruvijev čovek

Vitruvijev čovek zvani i Zakon proporcija, prikazuje savršenu proporciju ljudskog tela. Nalazi se u muzeju u Veneciji. Tražio je harmoniju i povezanost među svim stvarima. U filozofskom smislu čovek je u centru svih stvari i mera je svih stvari.

U muzeju u Italiji, u Vidževanu nalazi se stalna postavka reprodukcija najvažnijih Leonardovih dela poređanih hronološkim redom, koje vas zapravo vode kroz njegov svet i omogućavaju vam da uđete u njegov um. Svi ovi originali su raspršeni po celom svetu, od Italije, preko Engleske, Nemačke, Francuske, Poljske, SAD.

One thought on “Univerzalni čovek Leonardo da Vinči

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: